Hieronder kun je lezen hoe ik, in overleg met de basisschool waar ik werk, de HB groep inricht.
Tegenwoordig wordt er ontzettend veel
geschreven over hoogbegaafdheid én over onderwijs. Scholen moeten steeds meer
kunnen, zeker in het kader van het Passend Onderwijs en aan alle kanten wordt
er gezocht naar vernieuwing en verbetering, het moet anders. En ook graag
goedkoper! De werkelijkheid is weerbarstig; volle klassen, meerdere kinderen
met leerproblemen of gedragsproblemen, een programma dat afgewerkt moet worden,
administratie die bijgehouden moet worden. Voor hoogbegaafde kinderen is er
geen klinkklare oplossing, de variatie is groot en de meningen over wat ze
nodig hebben is per definitie zeer verdeeld. Per definitie, omdat het nou eenmaal echt zo
is dat de variatie in hoogbegaafde kinderen zo groot is dat ze allemaal iets
anders nodig lijken te hebben. Wat ieder kind in ieder geval nodig heeft, is
gezien te worden!
Hoogbegaafd en gezien worden
Vaak is het moeilijk
om hoogbegaafde kinderen goed te zien. Sommigen willen vooral niet opvallen en
duiken onder, anderen vertonen in de groep zeer storend gedrag, zijn moeilijk
aanspreekbaar en komen niet tot leren. Sommige hoogbegaafde kinderen scoren
zeer goed op toetsen, bij anderen zie je in hun schoolwerk niets terug van hun
hoge IQ. De schoolwereld is helaas (nog) niet goed ingesteld op visueel denkende
kinderen. Veel hoogbegaafde kinderen zijn “twice exceptional”, behalve
hoogbegaafd zijn ze dyslectisch, beelddenker of vertonen ze autiform of
hyperactief gedrag. Automatiseren is ook niet een van de sterkste kanten van
veel hoogbegaafde kinderen.
Vertaalslag
De hele dag maken
hoogbegaafde kinderen onbewust een vertaalslag, vanuit de losse stukjes
informatie die ze van een leerkracht krijgen (bottom up) zoeken ze naar het
overzicht (top down) omdat ze alleen vanuit dit overzicht de leerstof kunnen
doorgronden. En alleen als ze iets doorgronden, kunnen ze het echt onthouden,
tot zich nemen.
Ook in hun contacten
met andere mensen, klasgenoten, de leerkracht, moeten hoogbegaafde kinderen
voortdurend een vertaalslag maken om begrepen te worden. Gelukkig hebben de meesten
daar de capaciteit voor maar sommigen, zeker beelddenkende kinderen, kunnen
zich maar moeilijk verbaal staande houden in een wereld die niet op hen is ingesteld.
Er gaat zoveel meer in hen om dan ze kunnen laten zien. Vaak zien ouders dan
ook een heel ander kind dan de leerkracht.
Wie is nou het kind
dat achter al deze kenmerken en verhalen zit? Dat is het kind dat ik wil zien! En
ik wil het kind graag leren zich te laten zien aan zijn/haar omgeving, ook al
begrijpt deze omgeving hem/haar niet volledig.
Op school!
Dit klinkt misschien
heel therapeutisch allemaal maar mijn ervaring is dat dit best op school kan.
En in mijn optiek is het ook belangrijk, dat het op school gebeurt, zodat het
kind niet ook nog een vertaalslag moet maken van een therapeutische omgeving
naar de klas. Op school mag hij/zij immers ook zichzelf zijn. Twee uurtjes
samen met ontwikkelingsgelijken en een begeleider die je helemaal ziet, op je
eigen school waar je ook de rest van de week doorbrengt, kunnen zeer
stimulerend werken.
Dit ben ik
Ik ben Jouke, 45
jaar, getrouwd met Arjan en moeder van drie kinderen. Na mijn middelbare
school, een zelfstandig gymnasium waar ik me het apezuur heb verveeld en weinig
aansluiting had met klasgenoten, studeerde ik een jaar Biologie in Utrecht. Na
mijn propedeuse jaar ging ik verder in Wageningen, ik studeerde Tropisch
Landgebruik. Ik studeerde af in Voorlichtingskunde en Onderwijskunde, verkocht
kaartjes bij de NS en werkte vier jaar in Bolivia aan het opzetten van een
zorgboerderij voor kinderen met een beperking.
Terug in Nederland
kregen Arjan en ik drie kinderen. Onze jongste had een zeer slechte start, hij
woonde zijn eerste drie jaar in een weeshuis in China. Een bijzonder jongetje
met veel capaciteiten waar we iedere dag weer een beetje meer van gaan zien.
Zijn twee broers zijn hoogbegaafd, maar ook zeer dyslectisch (de oudste) en
beelddenkend (de middelste).
Zes jaar geleden begon ik met Spaanse les aan een aantal
hoogbegaafde kinderen op de school waar mijn kinderen toen nog zaten. Gaandeweg
is de Spaanse les veranderd in individueel maatwerk voor ieder hoogbegaafd kind
in de groep, waarbij de cognitieve uitdaging een hulpmiddel is om het proces te
sturen jij mag jezelf laten zien en niet het
product bepalend is (na een jaar kun je een simpel gesprek in het Spaans houden
met iemand uit Spanje).
Inmiddels heb ik een
expertise opgebouwd die ik niet heb omgezet in diploma’s. Ook heb ik niet vele
cursussen gevolgd, over beelddenken, dyslexie, autisme. Wel heb ik op internet
en in boeken veel gelezen en heb ik vele ouders, leerkrachten en kinderen
gesproken. Ik heb nagedacht, verschillende strategiën uitgeprobeerd, met mijn
handen in mijn haar gezeten, de kick gevoeld van een geslaagd uur met
hoogbegaafde kinderen en uiteindelijk me gerealiseerd dat het de weg is waar
het om gaat, niet het einddoel.
Mijn eigen kinderen
zitten op een democratische school, waar life long learning centraal staat.
Ieder kind mag daar zijn eigen ontwikkeling vorm geven, zijn eigen reisverhaal
schrijven. Een grote uitdaging, voor het kind, voor de ouders en voor de
stafleden op school. Ik heb daarvan geleerd dat ieder kind een intrinsieke
behoefte heeft om zich te ontwikkelen, een nieuwsgierigheid om de wereld te
ontdekken. Soms is dat even zoeken en heeft het kind tijd nodig en is het aan
ons als begeleiders om het kind hier de tijd voor te geven. Spannend omdat het
product niet duidelijk omschreven is en het proces voorop staat.
Zoektocht
Loslaten en
begeleiden, een constant zoeken naar wat heb jij van mij nodig en wanneer laat
ik je los? Wat is jouw vraag aan mij, hoe kan ik jou helpen jezelf te
ontwikkelen? Als ik met mijn peergroup kinderen werk, stel ik mij voortdurend
deze vragen en zie ik het als een motiverende uitdaging om te moeten
improviseren! En af en toe spelen we een lekker potje weerwolven waarbij ik ook
weer momenten aangrijp om bewustwordingsprocessen in gang te zetten.
Peergroup, van product naar proces
In deze groepen staat
het cognitieve leren in dienst van de bredere ontwikkeling van het kind.
Gebruikmakend van de individuele wensen
van het kind zoek ik in deze groep naar zijn/haar sociale en emotionele ontwikkeling maar lopen we ook aan tegen praktische vaardigheden (die soms wat
lager liggen dan gemiddeld), het gevoel anders
te zijn dan de rest en de gevoeligheden
zoals beschreven door Dabrowski (psychomotorisch, zintuiglijk, intellectueel,
beeldend, emotioneel). Top down
denken is in deze peergroups normaal, geen van de aanwezigen hoeft op die
manier een vertaalslag te maken. Het proces heeft de nadruk, niet het product.
·
Individueel
maatwerk, waarbij cognitieve uitdaging in dienst staat van een bredere
ontwikkeling
·
Top down
begeleiding
·
Bewustwording
anders zijn en er mogen zijn
·
Twice
exceptional is “normaal”
·
Gevoeligheden
zoals beschreven door Dabrowski zijn “normaal”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten