Als
ik dit wetsvoorstel lees, is mijn eerste gedachte, hebben jullie wel
enig notie van een kind? Of van een mens in zijn algemeenheid? Dit
voorstel lijkt geheel geschreven te zijn vanuit een denken in wetten,
voorschriften, controle en regulatie. Vanuit angst. Zonder enig benul
van wat een mens tot een mens maakt en hoe een mens zich ontwikkelt.
Het gaat geheel voorbij aan de basis van mens zijn en de intrinsieke
motivatie van een ieder om zichzelf te ontwikkelen in het leven. Dat
ieder mens een eigenheid heeft die sturing geeft aan zijn of haar
ontwikkeling. In vrijheid en gebondenheid. En dat een kind zich
alleen echt kan ontwikkelen als aan een basisbehoefte is voldaan,
namelijk veiligheid. In dit voorstel zijn kinderen verworden tot
machines waar je een muntje in gooit en het kant en klare product er
dan uit komt. Toetsbaar en al. Zou heel makkelijk zijn als het zo
werkt, maar zo werkt het niet. Dat jullie dit in het onderwijssysteem
wel proberen, is me al heel lang duidelijk maar dat het niet werkt,
ook.
Het wetsvoorstel
Het wetsvoorstel
Ook
verwonder ik me over de energie die jullie erin stoppen een relatief
kleine groep mensen terug te proppen in een systeem dat al lang
verjaard is. Een groep kinderen, mensen die zich bevindt in de
liefdevolle omgeving van hun ouders en andere mensen om hen heen. Die
hun leven op zinvolle wijze leven en over het algemeen zeer bewust
omgaan met alles wat ze tegenkomen in hun leven. Is dit nou werkelijk
de groep die ondersteuning van de overheid nodig heeft om zich te
kunnen ontwikkelen? Zijn er geen kinderen die zitten te springen om
de juiste hulp en ondersteuning, schoolgaand en al? In niet kloppende
thuissituaties? Terwijl we met zijn allen heel goed weten dat de
groep kinderen die thuisonderwijs krijgen en voor wie deze wet
bedoeld is, een prachtig leven leiden, omgeven door mensen die hen
steunen en stimuleren zich te ontwikkelen. Zijn wij nou de gezinnen
waar je ieder jaar een onderwijsinspecteur of leerplichtambtenaar
langs wil sturen, of nog vaker per jaar want ook onverwachte bezoeken
zijn niet uitgesloten? Best zonde van jullie kostbare tijd.
Wat mij betreft gaat dit wetsvoorstel voorbij aan alles waar thuisonderwijs voor staat. Het haalt de kracht uit de thuisonderwijs setting door ons te verplichten thuis schooltje te spelen. Terwijl thuisonderwijs juist een alternatief biedt op hoe een kind zich zou moeten ontwikkelen volgens het schoolsysteem. Het vervolgens dan langs de meetlat van het reguliere onderwijs leggen, zorgt er dan juist voor dat wij ons kind niet kunnen volgen maar hem moeten verplichten om zich door schoolse methodes heen te worstelen.
Wat
mij betreft ligt de kracht van het thuisonderwijs in de
kindgerichtheid en de individuele ontwikkeling volgens de intrinsieke
motivatie en leerbehoefte van ieder kind. Deze kracht haalt het
wetsvoorstel onderuit door ons te verplichten aan de keukentafel
schooltje te gaan spelen.
In
de huidige situatie kunnen we er regelmatig op uit om de wereld te
ontdekken en zijn mijn kinderen omringd door mensen die hen dingen
leren. En wat ze buitenshuis leren verstevigen we weer door eenmaal
thuis dingen terug te zoeken, erover te praten en verder uit te
werken. Dit zie je niet terug in een verplichte toets op vaste
leeftijden. Ook kan ik nu differentieren naar leerstijl van het kind,
op creatieve wijze. Met het huidige voorstel zouden we verplicht
worden ons weer door lesboeken heen te worstelen waar we nu op
internet naar informatie zoeken, spelletjes spelen, taarten bakken
etcetera.
Dit
voorstel dwingt ons ons aan te passen aan een systeem dat ons niet
past. Door de geschiedenis heen zijn het juist vaak de
andersdenkenden, de mensen die buiten de lijntjes kleuren geweest die
zorgden voor vooruitgang. Dit is een relatief kleine groep kinderen
en jongeren, liefdevol en kundig begeleid door hun ouders en andere
mensen uit hun directe omgeving. Waarom willen jullie ook deze groep
weer terug het systeem in manoeuvreren? Is dat angst?
In
het voorstel zie ik ook staan dat jullie controles voorschrijven bij
ons thuis. Dit zou voor onze kinderen een uiterst onveilige situatie
zijn, zeker als deze controles onverwacht kunnen plaatsvinden. Bij
mijn weten komt de onderwijsinspectie ook niet onaangekondigd bij
scholen langs en worden individuele kinderen niet door de inspecteur
bevraagd op een school. Met dit voorstel zouden wij wel iemand in ons
huis moeten toelaten, hem/haar de leerplek laten zien (dat is niet
echt een plek maar goed, we zitten wel vaker aan de keukentafel) en
zouden mijn kinderen met deze inspecteur moeten praten. Bij niet
slagen moeten mijn kinderen dan voor straf terug naar school.
Waanzinnig voorstel. Ik kan alleen maar bedenken dat jullie dit
hebben verzonnen met het idee in het achterhoofd, “als die mensen
dan zo anders willen doen, dan gaan ze ook maar gewoon met de
gevolgen van die keuze om”. Geen enkel blijk van enig inzicht in
het kind, welk kind dan ook.
Toen ik dit wetsvoorstel las, dacht ik, hoe slapen jullie eigenlijk ‘s nachts? In diepe tevredenheid dat de maatschappij weer een beetje meer beheersbaar is geworden zo? Geeft dat rust? Het leven zou zoveel mooier kunnen zijn als je de eindeloze variatie zou kunnen zien, in mensen. In hoe ze zijn en hoe ze zich ontwikkelen. Als je daar liefdevol naar kunt kijken in plaats van in angst proberen alles weer in een mal te passen. Een prachtige uitdaging voor een ieder in de nabijheid van een kind om dit kind liefdevol te ondersteunen zich te ontwikkelen naar eigen individuele behoefte en motivatie. Dat doen jullie me met dit wetsvoorstel niet na.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten